“De minibar kwestie..”

Van de week vroeg ik mijn vriend of hij wellicht nog een onderwerp had voor een leuke blog . Voor ik het wist kreeg ik de reactie : de minibars in hotels (!!!) Ik hoefde nog niet te vragen, “wat bedoel je precies” of ik kreeg al te horen hoe belachelijk hij het vond. De prijzen die er worden gehanteerd over de (mini) drankjes en de kleine hapjes.. zijn schandalig. Mijn vriend is zelf niet werkzaam in de horeca en hierdoor hebben wij vaak leuke discussies over dit soort onderwerpen… Toch moet ik nu toegeven, ergens begrijp ik hem heel goed.. Ik denk dat een hele hoop hotelgasten/toeristen er ook zo over denken en het (op ze amsterdams) afklopperij vinden.

Voor de mensen die niet bekend zijn met het begrip minibar volgens wikipedia: dit is een klein koelkastje dat men in (luxe) hotels aantreft, en dat door de hotelier is voorzien van al dan niet alcoholische dranken en snacks zoals bijvoorbeeld chocoladerepen, chips of pinda’s. De alcoholische sterke drank wordt meestal aangeleverd in miniatuur flesjes.

Eerlijk is eerlijk, normaliter neem je alleen een drankje uit de minibar dan je echt je kamer niet af wilt, de bar en het restaurant gesloten zijn of wanneer je zoveel geld hebt, dat het je allemaal niet kan schelen. Vaak betaal je bij de bar namelijk minder dan het kleinere drankje uit de minibar! Voor mij persoonlijk is dit een principe kwestie om niets te kopen.. en zoals je al verwacht, voor mijn vriend dus ook.

Tijdens mijn allereerste baantje in een 4 sterren hotel, hadden wij minibars op de kamer. Een keer in de zoveel tijd had ik de taak om deze in het weekend bij te vullen en te controleren. Overigens iets wat ik verschrikkelijk vond en de hele maand tegenop zag.. Stel je voor: een loodzware kar, elke (zware) hotel deur openen en lopen te sjouwen met alle blikjes, flesjes en karaffen gin, whisky en cognac. Of het hotel er flink op verdiende? Geen idee, het hotel had namelijk een (uniek) hotelconcept: De overnachting prijs is inclusief het ontbijt, de minibar en de bar. Top service (4 sterren plus) met een flink prijskaartje.

Maar andere hotels, met een eigen minibar die wel (extra) geld kosten.. Ik vind het lastig om aan te nemen dat die er ‘goed aan verdienen’. Buiten de partijen f&b die er moet worden ingekocht, is er ook een (grote) voorraadkamer nodig en medewerkers om de minibars aan te vullen. Vergis je niet, hoeveel tijd dit in beslag neemt. Ook ben ik er van op de hoogte dat er door de hoteliers geklaagd wordt over het feit dat de producten uit de minibars worden gehaald, zodat de gast zijn eigen eten en drinken hier koud in kan bewaren. Hierdoor verbetert het “product van de minibar” ook niet..

Laatst heb ik een bezoek gebracht aan het (nieuwe) Hyatt hotel in Hoofddorp. Tijdens de rondleiding viel het mij op dat zij nog wel minibars op de kamers hebben. Ik vroeg aan de dame die ons een rondleiding gaf, waarom zij dit nog hebben. Zij vertelde mij dat de minibars op de kamers geplaatst zijn, om de gast een extra service te bieden. De minibars zijn helemaal leeg (en mag in mijn ogen ook geen minibar meer worden genoemd, maar eerder koelkastje). De gasten kunnen hun eigen etenswaren en drankjes koel bewaren.. (Slim ingespeeld..)

Zij bieden de mogelijkheid om beneden bij de bar en de receptie, eten en drinken te kopen. Denk bijvoorbeeld aan een salade, een bakje sushi, sandwiches of kant en klare magnetron maaltijden. Deze zijn direct op te warmen in de shop. Qua tarieven is het redelijk betaalbaar (vind ik). Je betaald iets meer als in een supermarkt.  Dit is een extra service waar de gast voor kan kiezen.. maar ook gebruik kan maken van het genot om enkel de eigen producten (denk ook aan medicijnen) koud kan bewaren.

Het VESPER hotel in Noordwijk heeft de mogelijkheid om een minibar op de kamer te laten plaatsen, zodra de gast hier om vraagt wordt deze op de kamer geplaatst. Dit vind ik ook een goed idee.. Wat ik mij afvraag, gaat de verlegen gast zich niet bezwaard voelen om het te vragen..

Zeg eens eerlijk, waar zou jouw voorkeur naar uitgaan? Zou jij vragen om een minibar op de kamer? Of wil jij helemaal geen minibar meer op de kamer maar liever extra ruimte om je eigen spullen in op te bergen? Ik ben benieuwd… Hoogstwaarschijnlijk ben je na het lezen van mijn blog er wel uit waar mijn persoonlijke voorkeur naar uitgaat. .

 

Leave a Reply

WordPress.com.

Up ↑

