“ Wat ze vaak niet beseffen..”

Als stagiaire van 17 jaar stond ik achter de ‘ grote’  receptie in een geweldig 4 sterren plus hotel aan de Herengracht met mijn 1 meter 62. Ik vond het geweldig om de gasten te verwelkomen in ‘mijn hotelletje’. Het is bijzonder om te zien hoe je als Guest Relations Officer een band kan opbouwen met een totaal vreemde die, in mijn geval, een vakantie boekt naar Amsterdam. Door simpele handelingen en vragen als: Hoe was uw dag?, Neem even een paraplu mee want er is kans op regen, Kan ik u helpen met kaartjes regelen voor een museum?, Ik regel wel even een taxi voor u! En ‘ oh’ u wilt ergens gaan eten en zoekt een leuk restaurantje, ik help u graag! Zorg jij als Guest Relations of receptionist, dat de hotelbeleving en hun – hard voor gespaarde vakantie – een extra gevoel krijgt!

Zelf ben ik nu bijna drie jaar werkzaam in een sales-rol en het valt mij op dat vaak andere  back office (management)afdelingen – denk hierbij aan een administratie, een revenu of een salesafdeling (helaas)- vaak niet beseffen dat zij de schakel in het allerbelangrijkste proces zijn: de beleving van de gast!
De gasten zien vaak de ‘simpele receptionist’  als de vraag en baak tijdens hun grote avontuur.

Wat als…., de receptioniste haar werk niet meer leuk vindt. Of met andere woorden ‘niets om de gast geeft…’
Dan voelen de gasten zich minder welkom, de gasten vragen dan waarschijnlijk niets en zal betekenen dat ‘zij’  ook nergens op kan inspelen…. Hierdoor zal de rest van het hotel niet weten of de gast tevreden was, of zij zich welkom voelde, of er kansen zijn waar de andere afdelingen op kan inspelen maar vooral niet of er door een persoonlijke touch een verschil gemaakt is waardoor de gast bij een volgende trip naar Amsterdam, weer bij jou terugkomt.. Dit laatste, is toch wel dé onderscheidende factor tegenover de concurrentie!

Denk hier even aan de volgende keer dat je, langs de receptionist(e). Wees even extra lief voor de dames en heren die het vroegst opstarten en als laatste naar huis gaan.
Want zij zijn ook degene die jou als eerste een glimlach geven en je goedemorgen wensen, wanneer jij binnenloopt.

Leave a Reply

WordPress.com.

Up ↑